آمادگی جسمانی و رابطه آن با سلامتی
نوشته شده توسط : عارف عابدینی
آمادگی جسمانی و رابطه آن با سلامتی

همه ما در زندگی به سمت رفتارهایی جذب می‌شویم که برای سلامتی مفیدند و از رفتارهای مخرب دوری می‌کنیم. بنابراین انتخاب مسیر حائز اهمیت است. فرایند حرکت به سمت سلامتی بیشتر از طریق پیشرفت در آمادگی جسمانی، تغذیه خوب، ارتباط مناسب با دیگران، توجه به خود و محیط اطراف حاصل خواهد شد. تندرستی به روشی از زندگی اطلاق می‌شود که در آن انسان برای رسیدن به منتهای درجات توانایی خود تلاش می‌کند. یکی از این توانایی‌هایی که انسانها برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند ورزش است. اگر بی‌تحرک هستید یا عادت دارید جلوی تلویزیون بنشینید و تنقلات بخورید و یا اینکه دارای بدنی ناموزون هستید به این موارد توجه کنید.

 

۱- کسب فرم مناسب بدنی لزوما باعث صدمه زدن به بدن نیست.

برخی افراد فعالیتهای بدنی را به درد، ناراحتی و ناتوانی ارتباط می‌دهند. به طور حتم زمانی که از دنیای بی‌تحرکی به حوزه تمرینهای سنگین وارد می‌شوید ناراحتی‌هایی مانند درد، سختی تنفس و خستگی را احساس می‌کنید و بی‌شک پس از بیدار شدن از خواب خستگی عضلانی و درد خواهید داشت. اما این علائم موقتی هستند و با ادامه تمرینات به تدریج از بین خواهند رفت. بنابر این نباید جدی گرفته شوند. البته توجه داشته باشید که تمرینات ورزشی باید لذت بخش و آرام کننده باشند و نباید باعث درد و حالت تهوع بشوند. در واقع اگر تمرینات صدمه بزنند، نشانه فشار تمرین است و باید آنرا تعدیل کنید.

 

۲- فواید تمرینات منظم

وقتی از کسانی که به طور مداوم و منظم ورزش می‌کنند از ورزش کردن چه سودی برده‌اند پاسخ می‌دهند: ورزش کردن حس بهتری به من می‌دهد.

داشتن حس بهتر از چند طریق خود را نشان می‌دهد. تمرینات ورزشی باعث بوجود آمدن و حفظ آمادگی جسمانی می‌شود. این یعنی افزایش ظرفیت قلب و ریه که در این حالت بدن در مواقع اضطراری می‌تواند موثرتر و بهتر عمل کند. دارا بودن آمادگی جسمانی همچنین می‌تواند در پیشرفت مهارتهای مختلف ورزشی موثر باشد.

 

۳- کاهش خطر بیماری عروق کرونری قلب

فعالیتهای ورزشی چه به صورت حرفه‌ای و چه بصورت تفریحی، در کاهش خطر بیماریهای عروق کرونری تاثیر دارند. حتی فعالیتهای ورزشی متوسط نیز با کاهش بیماریهای قلبی - عروقی همراه است.

از این گذشته افراد بیمار می‌توانند با انجام فعالیتهای ورزشی سبک و زیر نظر پزشک خطر مرگ و میر خود را نصف کاهش دهند. افراد سالم هم با افزایش آمادگی جسمانی وضعیت خود را بهتر کرده و طول عمر بالاتری خواهند داشت.

 

۴- بهبود عملکرد روانی

تحقیقات نشان داده که بر اثر فعالیتهای ورزشی آمین‌ها، گلوکز، آندروژن‌ها، اسید لاکتیک و ترکیبات کورتیکوئیدی خون افزایش می‌یابد و شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد فعالیتهای ورزشی باعث آزاد شدن مواد شیمیایی دیگری چون اینکفالین (ماده ایجاد کننده نشاط) و همچنین تسهیل ترشح بتا-آندرفین سلولهای مغزی می‌شود که باعث آرامش است.ضمنا فعالیتهای ورزشی باعث کاهش استرس، افزایش اعتماد به نفس،کاهش اضطراب و عملکرد روانی بهتر فرد شود.

 

۵- افزایش چگالی استخوانها

پوکی استخوان یک بیماری تحلیل برنده استخوانها است که بر اثر کاهش مواد معدنی در استخوانها به وجود می‌آید. این کمبود مواد استخوانها را بسیار شکننده می‌کند. این شکستگی‌ها باعث کاهش فعالیت فیزیکی بدن و احتمالا بروز بیماری و در نهایت مرگ و میر می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند که عمل استخوان سازی به واسطه فشار روی استخوان تحریک می‌شود. مانند زمانی که تمرینات قدرتی یا هوازی انجام می‌دهیم.

 

البته فواید ورزش و آمادگی جسمانی به همینها محدود نمی‌شود. از این جمله می‌توان به بهبود وضع ظاهر و خود باوری، افزایش قدرت و استقامت عضلانی، تسکین دردهای کمری، به تاخیر افتادن پیری، پیشگیری از دیابت، دفاع بدن در مقابل بیماریهای مزمن و ... اشاره کرد.

 

چه مدت طول می‌کشد تا نتیجه مشخص شود؟

اکنون که معنای آمادگی جسمانی را متوجه شده‌اید باید صبور باشید. آمادگی جسمانی با یک هفته و یک ماه حاصل نخواهد شد. البته پس از چند هفته باید تغییراتی را نظیر خستگی کمتر و کاهش نفس نفس زدن را احساس کنید. اگر سالهاست که بی‌تحرک هستید باید صبورتر باشید. تحقیقات نشان داده‌اند که تقریبا پس از ۸ هفته افراد تاثیر ورزش را بر سیستم قلبی - ریوی خود خواهند دید. البته مواردی چون سن، جنسیت، نژاد، ژنتیک، چاقی و سابقه تمرین بسیار تاثیر گذار است. و بخاطر داشته باشید که با قطع تمرینات، فواید بدست آمده از بین خواهند رفت.

 

برگرفته از کتاب: آمادگی جسمانی پویا




:: موضوعات مرتبط: مطالب ورزشی , ,
:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 18
|
تعداد امتیازدهندگان : 8
|
مجموع امتیاز : 8
تاریخ انتشار : 9 مهر 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: